مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23028 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:26

چگونه مي توان داراي اراده قوي شد؟
براي تقويت اراده طي مراحل ذيل لازم است: 1- ارزيابي: دراين مرحله بايد به مدت چهار روز و هر روز پنج دقيقه اعمال و رفتارخود را به بوته امتحان و سنجش درآوريد و بررسي كنيد كه اعمال شماچقدر به دنبال اراده است و آيا پس از اراده پيگيري و ثبات داريد يا احساسات و محرك هاي بيروني شما را متوقف مي كند؟ درضمن تعيين كنيد كه چند درصد از اعمال شما به صورت عادت و خالي ازاراده است. در اين مرحله پي خواهيد برد كه اراده شما لااقل در بعضي موارد نارساست و ملاحظه خواهيد كرد كه اگر بعضي از اعمال شما با اراده قوي انجام شود بازده خيلي بيشتري خواهيد داشت و لذا به اهميت تقويت اراده پي خواهيد برد. 2- در مرحله دوم بايد از تلقين استفاده كنيد: اولا، تلقين هاي منفي را به تدريج از خود دور كنيد. مثلا اين جمله ها «من هميشه كارها را ناتمام رها مي كنم» يا «هرچيز كوچكي اراده مرا متزلزل مي كند» را از خاطره خود حذف كنيد و در عوض بايد به خود تلقين كنيد كه «كسب اراده قوي براي من آسان است و سعي خود رادر اين جهت مصروف خواهم كرد.» 3- هر روز تعداي كارارادي براي خود ترتيب دهيد اين كارها بايد مستلزم جد و جهد واقعي باشد.هم چنين اين كارها نبايد خارج از توانايي فعلي شما باشد. مثلا هرروزصبح برنامه اي را براي تمام روز تنظيم كنيد اين برنامه بدون اغراق و زياده روي باشد و سپس به هر قيمتي آن را دنبال كنيد هيچ چيز نبايد مانع كار شما شود. 4- تعداد كارهاي ارادي و ميزان مشكل بودن آنها را به تدريج افزايش دهيد. 5- محاسبه: هر شب اعمال ارادي موفق و موارد ضعف را يادداشت كنيد. درموفقيت ها شكرگزار باشيد و درصدد رفع ضعف ها باشيد. 6- آخرين نكته كه در واقع هم به منزله شرطي براي همه مراحل بالا و هم عاملي براي تقويت اراده است توجه به اين نكته است كه: اولا همه حول و نيروهاي ما از خداست و لذا در برابر موانع از خداوند استعانت كنيم و ثانيا اراده ما بايد درجهت اراده خداوند باشد. يعني آنچه خداوند اراده مي كند ما هم اراده كنيم افرادي اراده آنها در جهت معصيت است ثبات قدم ندارند و به راحتي در برابر مشكلات متوقف مي شوند ولي اگر انسان به دنبال رضاي خداوند باشد و همه خواست او درجهت انجام وظيفه باشد مسلما اراده او آهنين و خلل ناپذيرخواهد شد. ازاين رو همه ديديم كه امام خميني با اراده اي محكم در برابر مشكلات ايستاد و انقلاب را به پيروزي رساند واين اراده محكم دليلي نداشت مگر اينكه ايشان رضاي خدا و وظيفه الهي را اراده كرده بود. حاصل آنكه تقويت اراده امري تدريجي است نه دفعي و تلاش مستمر و پيگيري را مي طلبد. از جمله اموري كه براي تقويت اراده مناسب است موارد زير مي باشد: الف) روزه داري. ب) ورزش به ويژه كوهنوردي. ج) مداومت بر عمل خلاف تمايلات پوچ نفساني. د) دوري از اموري كه موجب سستي و ضعف اراده مي شود مانند خواب زياد بيكاري تنبلي و... ه) اشتغال به فعاليت هاي سخت و دشوار.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.